ERM handler om at styre risici proaktivt og inddrage risikobetragtninger i alle beslutninger. Kunsten er at fokusere på risici FØR de materialiserer sig i regnskabet.
Med ERM iværksætter man en proaktiv, fremfor en reaktiv tilgangsvinkel. Som er baseret på egne forretningsstrategier og risikoappetit, da ikke to virksomheder er ens eller er i samme miljø. Hos én organisation kan det fx være at se på risici indenfor miljø, compliance og image. Hos en fremstillingsvirksomhed kan det være at kunne håndtere områder såsom produktionsstop, leverandørsvigt og arbejdsmiljø. Et luftfartsselskab har igen helt andre parametre, man bør fokusere på. Tag udgangspunkt i de forretningsspecifikke hovedområder, som virksomheden drives ud fra – det er disse, der skal stilles skarpt på.
Overvej både mere almindelige risikoscenarier og de mere ”utænkelige” og læg business continuity- og beredskabsplaner ud fra dette. Få det ind under huden som en del af tankegangen og ikke som en påtvunget, årligt session med en simpel gennemgang af en liste over risici. I stedet bør risici overvejes og genovervejes på dynamisk vis, og evalueringer bør foregå løbende. Med involvering af de parter, der har dybt kendskab til forskellige dele af organisationen og omverdenen. Vær samtidig klar over, at man ikke kan forberede sig på alt, men i stedet så er overvejelserne med til at skole de involverede aktører og organisationen at kunne håndtere et større udvalg af kriser og hændelser mere effektivt, og man får skærpet sit fokus på, hvilke risici, der er nødvendige at tage for at opnå en given strategi.
ERM er ikke et fagområde, der skal gemmes bort i en enkelt afdeling. I stedet bør man opbygge et ERM-team, som kan agere interne konsulenter med henblik på udvikling og rådgivning af den resterende organisation. Naturligvis med fuld opbakning fra topledelsen. Ud fra tankegangen om, at risikostyring er forretningsunderstøttende og ikke en stopklods.
(videoafspilning kræver accept af cookies - Cookies Ja / Nej)
Vælg en løsning, der kan håndtere jeres virksomhedsspecifikke forhold. En optimal løsning kan understøtte netop jeres fokuspunkter. Gør det til jeres eget værktøj. Brug det kontinuérligt, og det vil være en væsentlig øjenåbner og beslutningsstøtte i forhold til valg af fremadrettede strategier og mål.
Brug RMG C3 til at understøtte jeres risikohåndtering hele vejen rundt i organisationen. Fra udformningen og udførelse af daglig drift og beredskabsplaner, til håndtering af hændelser, med udformning af rapportering, der danner en forbedret indsigt til fremtidig forebyggelse og mitigering af risici.
Med RMG C3 kan I sammensætte moduler, som netop passer til jeres behov.
Få enkel registrering af elementer af den daglige drift samt sikr styring og dokumentation. Hold de relevante funktioner i administrationen opdateret inden for specifikke områder af driften. Hændelsesmonitorering medvirker til optimering og kvalitetssikring af driften.
Få hjælp til planlægning og udførelse af vedligeholdelsesopgaver. Eftersyn af maskiner og tekniske hjælpemidler eller almindelig orden og ryddelighed. Af tredjeparter eller af enkelte medarbejdere.
Giv nøglepersoner hurtigt og effektivt adgang til vital information, som er nødvendig for at løse en given situation. Samtidigt skal relevante funktioner have adgang til at udføre de påkrævede tiltag, så organisationen så hurtigt som muligt kommer tilbage til normal drift.
Service Management Hændelser
En krise - eller alvorlig hændelse/situation - er en manifestering af en risiko med muligt stor konsekvens. For at navigere bedst muligt igennem kriser bør man som organisation allerede være beredt inden krisen, hvis man gerne vil kunne operere hurtigst muligt - og overleve krisen bedst muligt. Derfor kan vi klart anbefale etablering af en decideret krisestab med aktører fra forskellige steder i organisationen.
Krisestaben bør bedst muligt kunne tage beslutninger, kommunikere og kontrollere nødvendige tiltag - og dermed udføre kvalificeret krisestyring. I værktøjskassen bør staben have software, der letter arbejdet, så usikkerheder mindskes gennem intelligent kommunikation og distribuering af information.
MANAGEMENT DASHBOARD
I får en effektiv sagsbehandling, der på en let og overskuelig måde sikrer de forskellige arbejdsgange og processer, som er nødvendige i jeres organisation.
Registrér skader lokalt eller centralt. Oplysninger skal kun tastes én gang på hver enkelt sag, og håndtering kan varetages af forskellige afdelinger – med forskellige behov for information og handlinger, i forhold til den enkelte skade eller hændelse.
FORSIKRING & ARBEJDSSKADER