Udover beredskabsplaner hjælper hurtig og effektiv kommunikation jer med at nå ud til de rette folk i marken – og at få den nødvendige information tilbage. Både til og fra medarbejdere, kunder, leverandører og andre interessenter. I opstart og i takt med udviklingen. Hermed understøttes ledelsen og bestyrelsen i at træffe de nødvendige beslutninger i en hastighed, der måske skal være hurtigere end normalt. Jo mere velfunderet og hurtigt, beslutningerne kan træffes og føres ud i livet, desto bedre. Kommunikationsvejene bør også understøtte indsamling af mere ekstraordinær og særlig situationsspecifik information. – Måske er de almindeligt indsamlede tal hverken relevante eller rigtige i en krise.
Hvordan skal netop I øge jeres resiliens?
Hav kommunikationsvejene klar. For nogle organisationer vil det give mening at teste kommunikationsvejene ofte. Både at teste teknikken men også at indøve indrapportering af hændelser ude i felten. Vi har kunder, der ofte holder øvelser netop af denne grund. Samtidig kan man dermed måle compliance – om der er nogen steder i organisationen, hvor man skal sætte ind ift. kriseparathed.
Sørg for at have backupløsninger in mente. Det giver mening periodisk at sikre sig, at man fx har andre leverandører i kikkerten, hvis der nu skulle ske noget med ens eksisterende leverandører, såsom at blive ramt af jordskælv. Så sørg for at finde måske mindre gode leverandører, der til gengæld opererer under andre forhold, såsom geografisk og institutionelt.
Kig på dét, der giver mening i jeres situation ud fra sandsynlighed og konsekvens. Og ignorér samtidig de risici, der er alt for usandsynlige og irrelevante.
Læs om Carlsbergs erfaringer med at kunne reagere hurtigt på kriser og andre alvorlige hændelser: https://www.rm-group.dk/cases#carlsberg